החידושים והחשיבות של שיווק דיגיטלי בשנת 2014

שנת 2014 תיזכר, כנראה, עוד זמן רב בתור השנה בה שלל המלכודות של גוגל עבור מקדמי אתרים נסגרו בנקישה, והכריחו להשאיר את טקטיקות הקידום המכאני מאחור, לטובת אסטרטגיות כוללות של שיווק דיגיטלי. בשנים עברו, עבודתו של מי שרצה לקדם אתרים נראתה פשוטה רעיונית, גם אם מורכבת ליישום: איתור ביטויי המפתח החזקים, קבלת קישורים נכנסים לאתר המקודם באותו הנושא ויצירת תוכן בו ריכוז מילות המפתח ישדר רלוונטיות לרובוטים של מנועי החיפוש. במצב זה, כמויות התוכן הקידומי ברשת עלו על גדותיהן. הגדילו לעשות גם מקדמים עם הבנה בסיסית פלוס בתכנות, שיצרו מגוון וירוסים וקודים זדוניים, על מנת "לגנוב" קישורים וכניסות מגולשים תמימים.

גוגל שריף

במהלך השנים האחרונות, גוגל יצאה למלחמה בקידום, כדי למנוע מצב שבו מקדמים יגדעו את הענף עליו כולם יושבים, עלי ידי יצירה וקידום של תכנים לא איכותיים, שיפגעו ביכולתו של מנוע החיפוש לספק לגולשים תוצאות איכותיות – דבר שירחיק מגוגל את הגולשים ובסופו של דבר, יחסל גם את לחם קיומם של המקדמים. בחודשים האחרונים הרבה מאט קאטס, מנהל תחום הספאם בגוגל, לפרסם הנחיות, אזהרות ואפילו איומים, כאשר בכל פעם נכנסו לכוונת של גוגל אלמנטים אחרים ממלאכת הקידום. לאחרונה היו אלו חוות הקישורים, אולם לפני כן היו אלה פוסטים של כותב אורח ולפני כן אתרי מאמרים שאבדו את כל כוחם.

במקביל פתחה גוגל את יכולתה לזהות תכנים איכותיים לגולשים, כאשר מלבד קישורים נכנסים (שחשיבותם ירדה) מתחשב מנוע החיפוש ברכיבים נוספים, ככל הנראה כאלה שמתחשבים גם באופן בו זוכים תכנים ליחס מידי גולשים ברשתות חברתיות וכיו"ב. בשורה התחתונה, לא די עוד בקישורים נכנסים או בתוכן ייחודי שאינו משוכפל, אלא צריך שיהיה זה תוכן בעל ערך ואטרקטיביות לגולש האנושי. לכאורה, גוגל אומרת למנהלי אתרים ולמקדמים את אותו הדבר, כבר מ-2008: תכננו את האתר בחוכמה, אבל כתבו אל הגולשים, לא אל גוגל. מה שנשתנה, אם כך, אינו המדיניות, אלא היכולת של גוגל לאכוף אותה.

הדרך הטובה ביותר לעשות בכאילו היא לעשות באמת

לאור כל זאת, אולי החידוש הגדול ביותר של 2014, הוא החלחול אל השוק של הרעיון כי הדרך הטובה ביותר ליצור רושם של תוכן איכותי ורלוונטי שימוקם גבוה בתוצאות, היא ליצור תוכן איכותי ורלוונטי באמת. הדבר דומה לאותו תלמיד אשר במטרה לכתוב שליפים מספיק טובים כדי לרמות במבחן, מוצא עצמו לומד ובאמת מגיע למבחן מוכן.

אז לא צריך יותר קידום? נהפוך הוא!

אז אם כעת ירדה קרנם של הקישורים והתוכן האיכותי הוא שקובע, האם זה אומר שאין יותר צורך בקידום ושאתרים פרטיים יעלו בתוצאות בשל איכותם? לא בדיוק. למעשה, ההיפך הוא הנכון. ראשית, גוגל עצמה אינה נגד קידום באופן כללי, אלא רק נגד קידום אשר פוגע באיכות התוצאות ובהכנסותיה. כתוצאה מכך, אתרים ותיקים וגדולים, בעלי סמכות ברשת עובדים קשה מאוד על מנת לעמוד בסטנדרט האיכות שנדרש על ידי מנוע החיפוש המוביל כיום. מלאכה זו באה לידי ביטוי בהשקעה נרחבת ב-UI וב-UX, בקיצור זמן העלאת האתר וכיו"ב, כל זאת על מנת להבטיח חוויית משתמש טובה ככל הניתן. באופן זה, אתרים קטנים ועצמאיים נדרשים עדיין לעבוד קשה מאוד על מנת להתחרות בגופים הגדולים והמבוססים.

יש אתר, יש חברים

נגזרת נוספת של השינויים שחלו בעולם הקידום והשיווק הדיגיטלי היא שכעת הקידום אינו עומד עוד בפני עצמו, ומענף נפרד, נבלע בחזרה אל שאר הענפים של השיווק הדיגיטלי. כלומר, כיום בצוות הממונה על ניהול האתר וקידומו, המקדם ואיש המדיה החברתית מוכרחים לעבוד זה עם זה, עם אנשי ה-UI וה-UX ועם מנהל האסטרטגיה השיווקית. לפיכך אחת מן הבשורות של 2014 היא המעבר מישויות נפרדות לצוותים אינטרדיסציפלינריים.

הזנב הארוך של השיווק הדיגיטלי

במקביל לשינויים שתוארו לעיל, אנו חוזים בימים אלה בעלייתו של עולם המובייל, לאחר שנים ארוכות של חבלי לידה קשים. כיום, כל אתר חפץ חיים, בין אם מדובר באתר מסחרי או באתר תוכן, מוכרח להיות מותאם למכשירי הסמארטפון ולטאבלטים. עליית אחוזי הטראפיק המגיע ממכשירים נישאים מזכירה במידה רבה את עלייתו לבכורה של דפדפן הכרום של גוגל, אשר ניסר בנחישות את היסודות עליהם עמד דפדפן האקספלורר והפיל אותו מן ההובלה. כיום, יותר ויותר מזמן הגלישה של הציבור, ובייחוד הצעיר שבו (זה שנחשב להכי אטרקטיבי בעולם הפרסום) מתבצע במכשירים נישאים, וכבר לא מן המחשב השולחני. במצב זה, לא חשוב רק איפה הגולש גולש, אלא גם מאיפה הוא עושה זאת. כלומר, היכן הוא נמצא. לכן, כעת ובעתיד, נראה כי דגש עז הולך להיות מוצב על לוקאליות של התוצאות, ובהתאם גם השיווק הדיגיטלי הופך להיות הרבה יותר מוכוון מקום, תוך שהוא מתייחס לא רק למתרחש ברשת, אלא למה שמתרחש מחוץ לה, בעולם האמיתי.

הכותב – מחלקת שיווק דיגיטלי ZAP 360

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>